Historia

Historia naszego stowarzyszenia sięga lat przedwojennych.

Pierwsze wzmianki o istnieniu w Czestochowie zrzeszenia automobilistów, odnotowane są w dokumentach Automobilklubu Kieleckiego. Wynika z nich, że 12 listopada 1936 roku rozpoczęła działalność w Częstochowie Delegatura Automobilklubu Kieleckiego, na czele której stał dr Józef Marczewski, zamieszkały w Częstochowie przy ul. Focha 17.

Niestety dokumenty swiadczace o dzialalnosci delegatury nie zachowaly sie a niewielu jest ludzi, którzy pamietaja te czasy.
Byc moze gdzies w prywatnych albumach zachowaly sie jeszcze fotografie z tamtych lat.
Wznowienie dzialalnosci po okresie wojennym nastapilo w dniu 5 listopada 1946 roku jako reaktywowanie Delegatury Automobilklubu Kieleckiego.
Dzialalnosc w tej formie prowadzona byla do 30 stycznia 1950 roku.
W tym okresie po polaczeniu Polskiego Zwiazku Motocyklowego z Automobilklubem Polskim powstal Polski Zwiazek Motorowy.
Zarzad Delegatury Automobilklubu Kieleckiego w Czestochowie pracowal pod kierownictwem Eugeniusza Ozgowskiego.
Byl to okres niezwykle aktywnej dzialalnosci.
Organizowano liczne imprezy sportowe i turystyczne, w których uczestniczylo 40-50 samochodów.
W sierpniu 1947 roku zorganizowano pierwsza w Polsce GYMKHANE w której uczestniczyli zawodnicy osciennych Automobilklubów.
Powolano sekcje mlodych zawodników, których przygotowywano do udzialu w imprezach o charakterze ogólnopolskim.

Doceniajac aktywna dzialalnosc i zaangazowanie w pracy na rzecz automobilizmu dzialaczy w Czestochowie, Zarzad Glówny PZM obradujacy w dniu 29 pazdziernika 1947r. pod przewodnictwem ówczesnego wiceministra Obrony Narodowej gen. Piotra Jaroszewicza podjal decyzje o podniesieniu Delegatury w Czestochowie do rangi Samodzielnego Oddzialu Automobilklubu Kieleckiego.

 

 

Fatalna w skutkach dla dzialalnosci Automobilklubów byla decyzja ówczesnych wladz rzadowych, która od 1950 roku wprowadzila drastyczne ograniczenia poruszania sie samochodów.
Jako swoista ciekawostke nalezy podac, ze zgodnie z powyzsza decyzja, kazdy wyjazd z miejsca garazowania musial byc rejestrowany, miesieczny limit przebiegu kilometrów wynosil 200, a wyjazd poza granice miasta wymagal posiadania odpowiedniego zezwolenia.
Te restrykcje i ograniczenia nalozone na posiadaczy samochodów spowodowaly zawieszenie dzialalnosci automobilklubów.

Po kilkuletniej przerwie w dniu 21 stycznia 1958 roku wznowiono dzialalnosc Automobilklubu ale jako Delegature Automobilklubu Slaskiego.
Zarzad Delegatury dzialajacy pod kierownictwem Prezesa Mariana Skwarlinskiego rozpoczal dzialalnosc przy wsparciu szerokiego gremium dzialaczy.
Kilkuletnia przerwa nie wplynela deprymujaco na automobilistów. Wrecz przeciwnie przyczynila sie do wzmozonej aktywnosci w dzialaniu.
Starano sie jak najszybciej odrobic czas stracony kilkuletnia przerwa.

W kwietniu 1959 roku Zarzad Glówny Automobilklubu Polskiego podjal decyzje o utworzeniu w Czestochowie autonomicznego Automobilklubu Czestochowskiego.
Statut stowarzyszenia pod nazwa Automobilklub Czestochowski” zostal zatwierdzony i zarejestrowany przez Wojewódzka Rade Narodowa w Katowicach.
W dniu 28 kwietnia 1959 roku w Sali Orkiestry Symfonicznej w Czestochowie ul. Dabrowskiego 16 odbylo sie pierwsze Walne Zgromadzenie Automobilklubu Czestochowskiego.